آموزش تبلیغات آنلاین و بازاریابی آنلاین

سری مقالات برندینگ و برندسازی

آموزش تبلیغات آنلاین و بازاریابی آنلاین

سری مقالات برندینگ و برندسازی

آموزش تبلیغات آنلاین و بازاریابی اینترنتی، مقالات برندینگ و برندسازی و استراتژی بازاریابی

کلمات کلیدی
  • ۰
  • ۰

همه ­ی ما در زندگی برای اشیا اسم می­ گذاریم : حیوانات خانگی، بچه­ ها، ترکیبات عجیب خوراکی و … . بنابراین نام­ گذاری برند یا محصول جدید شرکت تان باید آسان و قابل اجرا باشد، درست است؟ اما متاسفانه، در موارد کمی نام ­گذاری برند وبرندسازی به آسانی انجام می ­شود.

یک نام خوب برای برند و محصول باید به یاد ماندنی باشد و از استراتژی اصلی شرکت حمایت و پشتیبانی کند. همچنین باید توسط تمام سازمان مورد پذیرش قرار گیرد و این همان مرحله ­ای است که بیشتر تلاش­ های نام گذاری داخلی قبل از آنکه به صورت جدی آغاز شوند، خنثی می­ شوند.

نام گذاری یک هنر است، اگرچه بدون یک برنامه استراتژیک، همه می ­توانند به سرعت و بی هیچ هزینه ­ای اسمی انتخاب کنند، آن­ هم از طریق جنگی میان سهام­داران که بر سر علایق شخصی نام گذاری برند به وجود می ­آید.

این به آن معنی نیست که شما حتماً باید پروژه نام­ گذاری خود را به دست متخصصان و کارشناسان بسپارید. اما اگر آن را در مسیری درست دنبال کنید، شانس موفقیت بیشتری خواهید داشت.

کل فرآیند از یک کارگاه خوب نام­ گذاری شروع می شود که به تنظیم حوزه­ ی کاری کمک می­ کند، پارامترهای اساسی را ایجاد کنید، و نهایتاً شانس خود را برای رسیدن به اجماع افزایش دهید.

در ادامه ده گام اصلی برای اجرای یک کارگاه نام­گذاری برند موثر و تقریبا بی دردسر را مرور خواهیم کرد.

۱ ) تمام افراد تیم نام­ گذاری برند را در یک اتاق جمع کنید.

فقط افراد گروه بازاریابی را دعوت نکنید. مشارکت دادن افرادی از بخش ­های مختلف سازمان در این کارگاه ارزشمند است. هدف این است که تا جایی که ممکن است اطلاعات و ایده ­های بیشتری جمع­ آوری کنیم؛ وجود دیدگاه­ های جدید حیاتی است. به علاوه یک رویکرد جامع باعث توافق افراد شده و موافقت را در آینده آسان ­تر می­نماید.

وقتی گروهی از افراد را در کنار خود دارید، به شکلی بنشینید که همه بتوانند یکدیگر و بردکاری را به راحتی ببینند.

۲ ) کارگاه نام­ گذاری ( برندسازی ) را با طوفان مغزی شروع کنید.

اولین کار را در ابتدا انجام دهید : می­ خواهید نامی ایجاد کنید پس شروع کنید به بیان مجموعه ­ای از نام ­ها، این نام­ ها میتوانند شامل اسم ­های محبوب فعلی، اسم ­های تاریخی، و آن اسم ­های منحصر به فردی که مردم به طور مخفیانه برای ظهوری بزرگ آن را حفظ کرده اند، باشد. این موارد به کارگاه ­ها چهره ­ی دیگری می­ دهند و فوران خلاقیت را مدیریت می ­کنند. اینگونه عمل کردن باعث می­ شود از قید و بندها رها شوید و وارد قلمرو جدیدی شوید.

۳ ) تمرین مشارکت آزاد انجام دهید.

با استفاده از تمرین مشارکت آزاد شروع به فکر کردن به شیوه ­ای متفاوت در مورد محصولات و برند خود کنید. اگر محصول یا شرکت شما یک حیوان بود، چه حیوانی می توانست باشد؟ اگر یک سلاح بود چه طور؟ چه قدرت ابرقهرمانانه ­ای را دارا بود؟ چه طعم، نقاط جغرافیایی، اشیا، گروه ­های راک موسیقی و.. می­ توانست باشد. سناریوهای بی شماری وجود دارد که می­تواند به محصول یا برند شما ماهیت جدید ببخشد.

این مورد ممکن است کمی احمقانه به نظر بیاید، و این چیز خوبی است چرا که به مردم کمک می ­کند که بفهمند لازم نیست نام­ گذاری برندینگ شبیه مراجعه به دندانپزشک باشد.

۴ ) تمرین خط خطی کردن

حروفی را که دوست دارید انتخاب کنید و از سایرین بخواهید حرف های مختلف را با آن ترکیب کنند. هدف آن است که از این ترکیب حروف، اسمی زیبا که حروف مورد نظر ما را داشته اند را بیابیم. این برنامه را میتوانید با یک حرف شروع کنید، میتوانید آن را در ابتدا یا وسط حروف یا در انتها قرار دهید. و بدین ترتیب با نامی جالب برای برندسازی خود مواجه شوید.

۵ ) تمرین پرفروش بودن

با الهام گرفتن از کاری که سینماگران در هنگام اکران یک فیلم انجام می دهند به گونه ای عمل کنید که به مخاطبان خود بقبولانید قرار است کار خارق العاده ­ای انجام دهید و به اصطلاح بازار را منفجر کنید. تصور کنید محصول و برند شما یک فیلم است، در این صورت پوستر این فیلم چه شکلی پیدا می کرد؟ و چه نقدهایی برآن می شد؟ محتوایی احتمالی را بررسی کنید و سپس یک عنوان مناسب برای این فیلم پیدا کنید.

ده گام موثر برای نام گذاری برند - نام گذاری برند

۶ ) تمرین نام ­گذاری برند با استفاده از فرهنگ جامع

از صفحات گنجینه ­ها یا فرهنگ ­نامه ­هایی که به نحوی مربوط به هدف محصول یا شرکت، جایگاه منحصر به فرد فروش یاشخصیت برند شما می­ شود، کپی تهیه کنید. از افراد بخواهید که با ترکیب لغات موجود در فوتکپی ­ها و تخیلات خود اسامی  ترکیبی و اتفاقی بسازند.

۷ ) تمرین بازی بر طبق قوانین

از افراد بخواهید که یک کنفرانس خبری در مورد محصول یا شرکت برگزار کنند. و یا افراد را جفت کنید و از آنها بخواهید که یکی نقش مهمان یک برنامه تلویزیونی و دیگری نقش میزبان آن را بازی کند و سپس از محاسن محصول یا شرکت و تغییراتی که در زندگی ایجاد کرده صحبت کنند.

۸ ) برند را مزه، لمس و بو کنید.

اگر در حال نام­ گذاری چیزی هستید که مردم می ­توانند در طول جلسه آن را امتحان کنند یا از آن استفاده کنند، تمام تلاشتان را بکنید که این اتفاق در کارگاه بیافتد و افراد با محصول تعامل برقرار کنند.

۹ ) سریع یک ” نام ” انتخاب کن.

حتی بهترین جلسات نام­ گذاری هم دارای رکود می­ شوند. اگه همه چیز احساس کندی و کسالت به خود گرفت، همه را بلند کنید و یک توپ داخل گروه بیاندازید. هر کسی که توپ را گرفت باید خیلی سریع و قبل از آنکه توپ را به سمت کس دیگری پرتاب کند، یک اسم بگوید.

۱۰ ) یک فهرست خلاصه تهیه کنید.

جلسه را به این صورت به پایان ببرید که از تمام افراد بخواهید ۵ نام برتر خود را روی صفحه گزارش خود بنویسند. مهم است که این کار به صورت فردی صورت بگیرد تا از اینکه افراد تحت تاثیر نظر دیگران یا گروه اندیشی قرار بگیرند، جلوگیری شود. اگر حداقل تعداد محدودی اسم وجود داشته باشد که حداقل دو یا سه نفر به آن رای داده باشند میتواند نشانه ­ی خوبی باشد. نام ها انتخاب شده را در برگه­ ی جدایی بنویسید تا همه بتوانند آنها را ببینند.

در پایان یک کارگاه نام­ گذاری خوب، شما ضرورتاً به جواب نمیرسید. در واقع، شما احتمالاً مجموعه ­ای از واژه ­های عجیب، بامزه و هیجان انگیز را جمع کرده اید اما همکاران شما در مورد فرآیند نام­ گذاری که نیمی از نبرد است، بیشتر مشتاق، هیجان زده و به وجد آمده اند.

  • ۹۶/۰۲/۱۱
  • مهرا ریحانی

نظرات (۱)

  • صنعت وهنرتجسم
  • واقعا اطلاعتتون مفیده .ممنونم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی