برند چیست؟ صدها تعریف متفاوت از طرف طیف گسترده ای از کارشناسان برای تعریف برند ( brand ) گفته شده است. بیشتر آنها بر این عقیده اند که احساسات و تفکراتی که در زمان رویت نام شرکت، به ذهن مشتری خطور می کند، تعریف مناسبی برای برند است. شاید تعریف زیر از JN Kapferer تعریف مناسبی برای برند باشد :
“برند نامی است که خریداران را برای رسیدن به تصمیم خرید، تحت تأثیر قرار میدهد. “
به طور خلاصه، این تعریف هنوز هم برای برند معنادار است. اما ساختار برند، با ورود اینترنت برای همیشه تغییر کرد. مسیری که مردم برای تصمیم گیری خرید استفاده می کنند تکامل یافته است. مگر آنکه شرکت شما همین حالا نیز یک نام خانوادگی داشته باشد، مانند آمازون، اولین نقطه تماس برند شما، آنلاین است.
گوگل آن را لحظه صفر حقیقت ( the Zero Moment of Truth ) نامید و آن را به این صورت شرح میدهد: ” لحظه ای که شخصی لپ تاپ یا گوشی موبایل خود را برمی دارد و شروع به جمع آوری اطلاعات در مورد محصول یا خدماتی می کنند که، در مورد آن فکر می کنند یا می خواهند آن را خریداری کنند. ”
به عبارتی دیگر، دارایی آنلاین شما، مانند وب سایت و صفحات رسانه اجتماعی ( که شما بر آنها کنترل دارید ) و آنچه مصرف کنندگان به صورت آنلاین در مورد شما می گویند ( که شما هیچ کنترلی بر آن ندارید )، برند شما است. و قضیه بدتر هم میشود، چرا که بیشتر مردم با گشتن در موتورهای جستجو فرآیند تصمیم به خریدشان را آغاز میکنند، برند شما در جایی میان الگوریتم های جستجو گوگل یا bing قرار دارد ( دنیای مجازی که شما هیچ کنترلی بر روی آن ندارید ).
اگر شما اشتیاق آن روزی را دارید که شما و دیگران رهبران سازمان تان، مسئول برندتان باشید، شما تنها افرادی نیستید که این اشتیاق را دارند. اما امروزه زمانی برای نگاه کردن به گذشته نیست، زمان انطباق است. شما همچنان میتواند با تمرکز بر ۳ اصل زیر ارزش برندتان را بهبود ببخشید :
۱ ) بهینه سازی برای موتورهای جستجو ( SEO ) :
بیشتر مشتریان بالقوه، تجربه ی آنلاین خود را از طریق یک موتور جستجو شروع می کنند. در حقیقت، ۸۹% مردم از موتور جستجو برای تصمیم گیری خرید استفاده می کنند، و ۹۹% از خریدهای مرکب محصولات یا خدمات در B2B با جستجو در گوگل آغاز میشود.به علاوه، ۷۰% لینک هایی که کاربران بر روی آن کلیک می کنند، لینک های اصلی اند نه لینک هایی که برای بالا آمدنشان پول پرداخت شده باشد، و ۷۵% کاربران هیچوقت صفحه اول نتیجه جستجو را رد نمی کنند و بدون نگاه کردن به آن به صفحه بعدی نخواهند رفت. این آمارها از این حقیقت پشتیبانی می کند که برای آنکه به چشم انداز مورد نظر خود برسید باید در صفحه اول نتایج گوگل، پیدا شوید. برای انجام اینکار، لازم است با شرکای SEO خود همکاری نزدیکی داشته باشید و به خوبی با آنها همکاری کنید، و اطمینان کسب کنید که هماهنگ با الگوریتم های مختلف و تغییرات داده ی موتورهای جستجو بزرگ پیش می روید و موقعیت خود را در آنها حفظ می کنید.
۲ ) شبکه های اجتماعی :
ما در دنیایی زندگی می کنیم که مردم بیشتر از آنکه به آنچه یک برند در مورد خودش می گوید، توجه کنند، به آنچه غریبه ها در موردش می گویند توجه می کنند. در حقیقت، ۷۱% مردم ترجیح می دهند بر اساس معارفه های رسانه های جمعی و اشاراتی که دیگران در این رسانه به محصول داشته اند، خرید خود را انجام دهند. و ۷۹% مصرف کنندگان به همان اندازه ای که به بررسی های آنلاین اعتماد دارند به توصیه های شخصی هم اعتماد دارند. شما نه تنها لازم است به آنچه در موردتان در حوزه های رسانه جمعی می گویند، توجه کنید، بلکه باید به این مذاکرات وصل شوید و در این گفتگوها شرکت کنید. مطمئن شوید صرفاً به دلیل آنکه صفحات رسانه اجتماعی داشته باشید، آنها را ایجاد نکرده اید. بلکه باید بتوانید دنبال کننده ها و طرفداران خود را به آن مشغول کنید. محتوای مناسب را در کانال مناسب آن قرار دهید. اگر به دنبال آن هستید که بدانید چگونه یک کانال شبکه اجتماعی مناسب و استراتژی درست برای بازاریابی محتوا برای برندتان انتخاب کنید، تیم مجرب بازاریابی اینترنتی belovedmarketing.comm میتواند به شما کمک کند.
۳ ) تجربه کاربران :
مشتریان بالقوه و بالفعل شما، برندتان را با آخرین و بهترین تجربه های آنلاین سایر برندها مقایسه می کنند. این غیر عادلانه است ولی حقیقت دارد. کلید ساخت یک تجربه ی عالی این است که به صورت مداوم محتواهایی را که مخاطبان به دنبال آن هستند را در نظر بگیرید. به عبارت دیگر، به کاربران، علاوه بر خدمت و محصول، راهنمایی هم بفروشید. اگر مطمئن نیستید چه محتوایی به مشتریان شما مربوط میشود، از ما سوال کنید.
بزرگترین مزیت برندسازی اینترنتی ( یا همان آنلاین برندینگ ) این است که میتوان آن را در زمان حقیقی اندازه گرفت. برخلاف اندازهگیری آگاهی برند یا تصویر برند، شما به واسطه تحلیل وب، رتبه صفحه می توانید سریع تر پیگیری، تجزیه و تحلیل و تنظیم کنید و به این صورت احساسات و تمایلات رسانه جمعی در دستان شما خواهد بود.
اگر تا به حال به رویکرد برندسازی اینترنتی یا همان برندینگ در دنیای دیجیتال فکر نکرده اید، احتمالاً حالا زمان مناسب برای تغییر به این سمت می باشد. تجربه آنلاین فعلی خود را به دقت موشکافی کنید. بررسی کنید در حال حاضر در چه مرحله ای قرار دارید و شروع به بهبود و پیشرفت کنید. ارزش برند شما در آینده به برندسازی اینترنتی بستگی دارد.
- ۹۵/۱۱/۰۲