بخش بازاریابی و فروش در طرح کسب وکار بعد از بخش «خط محصول و خدمات» در نظر گرفته میشود که مربوط به استراتژی های بازاریابی و مدیریت فروش است.
بازاریابی، فرآیند ایجاد مشتری است و مشتریان عامل حیاتی کسب وکار شما هستند. اولین مرحله در بخش بازاریابی و فروش، تعریف استراتژی بازاریابی شما است.
برای تدوین یک استراتژی بازاریابی موفق، تنها یک رویکرد مشخص وجود ندارد؛ استراتژی بازاریابی شما باید قسمتی از یک فرآیند مستمر ارزیابی کسب وکار بوده و مخصوص شرکت شما تدوین شده باشد. اما مراحل مشترکی وجود دارد که شما را در مسیر کسب وکار و اجرای تاکتیک های بازاریابی یاری میدهد تا بتوانید فروش را افزایش داده و مشتریان وفادار خود را حفظ کنید.
یک استراتژی بازاریابی جامع شامل چهار استراتژی مختلف است :
۱ ) استراتژی نفوذ در بازار
۲ ) استراتژی رشد
این استراتژی بازاریابی برای توسعه کسب وکار شما بوده و موارد زیر را در بر میگیرد: یک «استراتژی داخلی» مانند چگونگی افزایش منابع انسانی، یک «استراتژی ترکیب تجاری» مانند خرید یک شرکت دیگر، یک «استراتژی فرانشیز» برای توسعه کسب وکار، یک «استراتژی افقی» که توزیع یک نوع محصول به مشتریان مختلف است و «استراتژی عمودی» که یک نوع محصول را در سطوح مختلفی از زنجیرهی توزیع عرضه میکند.
۳ ) استراتژی کانالهای توزیع
موارد قابل توجه در استراتژی کانالهای توزیع شامل تولیدکنندگان تجهیزات اصلی، نیروهای فروش داخلی، توزیعکنندگان کل و خرده فروشان میباشد.
۴ ) استراتژی ارتباط با مشتری ( Communication Strategy )
استراتژی شما برای جذب مشتریان چگونه است؟ تاکتیک های بازاریابی مانند Promotion، تبلیغات اینترنتی، شبکه های اجتماعی، روابط عمومی ( PR )، و تبلیغات چاپی از جمله استراتژی های ارتباط با مشتری هستند.
بعد از پیادهسازی یک استراتژی بازاریابی جامع میتوانید استراتژی فروش خود را تعریف کنید تا مشخص شود که برنامهی واقعی شما برای فروش محصول چیست؟
استراتژی فروش به طور کلی شامل دو عنصر اصلی است:
۱ ) استراتژی نیروی فروش
نیروی فروش خود را چگونه تشکیل میدهید؟ از نیروهای داخلی استفاده میکنید یا گروههای مستقل را جذب خواهید کرد؟ چه تعداد فروشنده برای نیروی خود در نظر میگیرید؟ از چه نوع استراتژیهای جذب نیرو استفاده میکنید؟ چگونه نیروی فروش خود را آموزش میدهید؟ حقالزحمهی نیروی فروش خود را چگونه پرداخت میکنید؟
۲ ) فعالیتهای فروش
هنگام تدوین استراتژی فروش خود در فرآیند بازاریابی و فروش باید آن را به فعالیتهای کوچکتری تقسیم کنید. برای مثال، تقسیم بندی مشتریان بالقوه ضروری است. هنگام تهیهی لیست مشتریان، آنها را اولویت بندی کرده و مشتریان بالقوه با بیشترین احتمال خرید را در اولویت قرار دهید. همچنین باید تعداد تماسهای فروش در یک دورهی زمانی مشخص را محاسبه کنید. میتوان تعداد تماسهای برقرار شده برای هر فروش را شناسایی کرد. ( متوسط هزینه هر فروش و متوسط هزینه هر فروشنده )
بعد از بازاریابی و فروش، باید در رابطه با تخصیص بودجه سالانه تصمیم گیری کنید. بدین منظور بخش «درخواست تأمین مالی» در طرح کسب وکار ( Business Plan ) در نظر گرفته شده است.
- ۹۵/۱۱/۰۲